Մատչելիության հղումներ

«Մենք թույլ չտվեցինք, որ գերեզմանները քանդեն, իրենք էլ նույն կերպ վարվեցին»


Լոռու մարզի Ձյունաշող գյուղի տարեց բնակչուհին իր տան պատշգամբում, արխիվ
Լոռու մարզի Ձյունաշող գյուղի տարեց բնակչուհին իր տան պատշգամբում, արխիվ

1980-ականների վերջին, երբ հայ-ադրբեջանական հարաբերությունները խիստ լարված էին, Հայաստանում բնակվող ադրբեջանցիներն ու Ադրբեջանում ապրող հայերը սկսեցին հեռանալ իրենց բնակավայրերից: Այդ ժամանակ էր, որ Ադրբեջանի Շամախու շրջանի Քերքենջ հայաբնակ գյուղի և Հայաստանի Կալինինոյի շրջանի Ղըզըլ Շաֆագ ադրբեջանաբնակ գյուղի բնակիչները որոշեցին բնակավայրերով փոխանակվել:

Հիմա Քերքենջում հայերից միայն գերեզմաններ են մնացել: Գյուղ մտնելիս ձախ կողմում կարելի է տեսնել ադրբեջանցիների գերեզմանաքարերը, իսկ աջ կողմում՝ հայերինը:

Այսօրվա բնակիչները վերհիշում են հեռավոր 1989 թվականը, երբ այս գյուղ եկան ու սկսեցին ապրել հայերի թողած տներում:

Ջեմիլե Օրուջովան 23 տարեկան էր, երբ ամուսնու հետ Հայաստանից տեղափոխվեց Քերքենջ: Հիշում է՝ ավելի քան 30 տարի առաջ, երբ հայ-ադրբեջանական հակամարտությունը գնալով խորանում էր, հասկացան, որ վաղ թե ուշ պետք է հեռանան գյուղից:

«Այս տունը այն ժամանակ կար, բայց մյուս փոքր շինությունները ինքներս ենք կառուցել: Իմ սկեսրայրը և մյուս տարեց մարդիկ մեքենայով եկան այստեղ՝ տեսնելու, թե ուր կարող ենք տեղափոխվել, և գտան Շամախու այս գյուղը: Այստեղից էլ հայերն էին գնացել մեր գյուղ շրջայցի: Հետո մենք եկանք ու տեղավորվեցինք այստեղ, ամեն մեկը մի տուն վերցրեց, հենց այնպես՝ առանց պայմանավորվելու տներով փոխանակվեցինք», - «Ազատություն» ռադիոկայանի ադրբեջանական ծառայությանը պատմել է Օրուջովան։

Քերքենջի ներկայիս բնակիչները պատմում են, որ երբ որոշեցին փոխանակվել գյուղերով և տներով, գյուղի մեծերն իրար խոստացան, որ փոխադարձաբար պահպանելու են այնտեղ մնացած գերեզմանները և տարին մեկ այցի են գնալու հարազատների շիրիմին.

«Մենք թույլ չտվեցինք, որ գերեզմանները քանդեն, իրենք էլ նույն կերպ վարվեցին: Բայց հիմա չգիտենք ինչ վիճակում է մեր գերեզմանոցը», - ասում են Քերքենջի այսօրվա բնակիչները։ - «Ոչ ոք ձեռք չի տվել նրանց գերեզմաններին, բոլորը պահպանվել են: Մի ժամանակ ասում էին, թե մեր այնտեղի գերեզմանների վրա քարեր են դրել, բայց հետո շտկել էին՝ մտածելով, որ այստեղ էլ իրենք թողած շիրիմներ ունեն: Հիմա էլ ո՞վ է գնում-գալիս այնտեղ, դժվար է իմանալ, թե ինչ է պատահել»:

Այնինչ հայկական կողմում էլ ադրբեջանական գերեզմաններն են խնամքով պահում:

Կալինինոյի Ղըզըլ Շաֆագը հիմա Ձյունաշող է կոչվում: Վրաստանին սահմանակից այս գյուղի բնակիչներն էլ են հիշում 33 տարի առաջվա խստաշունչ ձմեռը, երբ թողեցին Քերքենջն ու տեղափոխվեցին Հայաստան: Անցած տարի «Ազատության» թղթակիցն այցելել էր երբեմնի Ղըզըլ Շաֆագ ու լսել տեղացիների պատմությունները:

Գյուղի բնակիչները պատմել էին, թե մինչև 2008 թվականը իրենց տների ադրբեջանցի նախկին տերերը հայ-վրացական սահմանով գալիս, այցելում էին մինչ օրս պահված ադրբեջանական գերեզմաններ, անգամ կարոտն առնում նախկին տներից։ Բայց հետո՝ 2008-ին առաջ եկավ երկու երկրների անվտանգության հարցը, և հայ-վրացական սահմանի նաև այս հատվածում փշալարեր քաշվեցին։

Գյուղի տարեցներից Իշխան Ծատուրյանը հիշել էր, որ գյուղերի փոխանակման գաղափարը դուր էր եկել Ղըզըլ Շաֆագի գյուղապետ Բայրամ Բայրամովին, և նա անձամբ էր աջակցել այդ գործին։ Ձյունաշողում մինչև հիմա էլ մի պատմություն է պտտվում, թե հայերը Բայրամովին նոփ-նոր «Ժիգուլի»-ով ու 10 ռուբլիանոցների կապոցներով են ճանապարհել Ադրբեջան։

Նախկին Ղըզըլ Շաֆագից Քերքենջ տեղափոխված 70-ն անց Զաման Բալաքիշիևը ևս լավ է հիշում անհանգիստ այդ ժամանակները, բայց կյանքը հիմա էլ հեշտ չէ. - «Այն ժամանակ գնալ-գալու թույլտվություն կար: Մենք էլ եկանք, խոսեցինք: Մենք նրանց տները նայեցինք, իրենք էլ՝ մերը: Մտածեցինք՝ ինչ էլ լինի պետք է գնանք, մեր երեխաներին ողջ ու առողջ տեղ հասցնենք: Արդեն 32 տարի է այստեղ ենք ապրում, ու այս ընթացքում ոչ ոք գյուղի կարիքների մասին չի մտածել: Քանի անգամ ենք դիմել, որ ճանապարհ սարքեն: Առևտրի համար որպեսզի շրջկենտրոն հասնենք, համարյա 10 դոլար պետք է տանք մեքենային: Ոչ էլ ջուր ունենք, երևի 1940-ականներից մնացած ջրի խողովակները փտել են»:

Մեդրեսեում էլ են հայերի մասին հիշողություններ մնացել

Շամախու մեկ այլ՝ Մեդրեսե գյուղում էլ են հայերի մասին հիշողություններ մնացել: 1980-ականների վերջին այստեղի հայ բնակչությունը ևս ստիպված էր հեռանալ գյուղից և տեղափոխվել Հայաստան: Նրանց էլ փոխարինեցին Հայաստանը լքած ադրբեջանցիները և Միջին Ասիայից Ադրբեջան գաղթած մեսխեթցի թուրքերը:

Գյուղի բարձունքում երևում է կիսաքանդ եկեղեցին, որը հայկական աղբյուրներում հիշատակվում է Սուրբ Աստվածածին անունով։ 1989-ին, երբ հայերը հեռացել են այստեղից, եկեղեցին մնացել է անտեր: Գյուղի բնակիչներից Մեհրաչ Նովրուզովը պատմում է, թե տաճարը ոչ ոք չի վնասել, այն ավերվել է անխնամ մնալու և տեղումների պատճառով: Նրա խոսքով՝ գյուղ եկողները միշտ այցելում են այս եկեղեցի, ոմանք նույնիսկ պատկան մարմիններին բողոքել են կառույցի վատ վիճակի համար: Հիմա այն փլուզման վտանգի տակ է, պատերի վրա ճաքեր կան: «Երբ ես երեխա էի, եկեղեցին լավ վիճակում էր, այսպես քանդված չէր: Հետո ձյան, անձրևի պատճառով սկսվեց քանդվել, արդեն 7-8 տարի է այս գմբեթը չկա», - ասում է Նովրուզովը։

Ադրբեջանի մշակութային արժեքների պահպանության, զարգացման և վերականգնման պետական ծառայությունից «Ազատություն» ռադիոկայանի ադրբեջանական ծառայությանը հայտնել են, որ եկեղեցին պետության կողմից պահպանվող պատմական և մշակութային հուշարձանների ցանկում ներառված չէ, քանի որ այն նոր է հայտնաբերվել, այժմ գրանցման աշխատանքներ են տարվում: Միայն այս գործընթացից հետո կքննարկվի կառույցի վերականգնման հարցը:

XS
SM
MD
LG